Jak zrozumieć i pozbyć się stresu dzięki psychoterapii?

Stres był i jest nieodłączną częścią naszego życia. Jego główny cel jest dobrze przemyślany – ma nas chronić. Co jednak, gdy staje się wszechobecny i bardziej szkodzi naszemu zdrowiu, niż przynosi mu korzyści? Ignorowanie go nie jest dobrym pomysłem, walka z nim przynosi tylko krótkotrwałe korzyści, dlatego trafnym rozwiązaniem okazuje się wsłuchanie się wewnątrz stresu. Zrozumienie jego przyczyn pomaga nam nie tylko złagodzić jego wpływ na nasze zdrowie, ale często zmienić naszą relację z samym sobą.

Czym jest stres?

Stres jest naturalną reakcją człowieka w sytuacji zagrożenia. Odbywa się na poziomie psychicznym (człowiek doświadcza uczucia podniecenia, które prowadzi do zwiększenia wydajności, a następnie wyczerpania i niepokoju) i fizycznym (dzięki hormonom wzrasta oddech i tętno, ciśnienie krwi i przepływ krwi do mięśni). Problem polega na tym, że jeśli sytuacja stresowa trwa zbyt długo, to organizm jest wyczerpany. W związku z tym mówimy o stresie długotrwałym lub przewlekłym.

 

Jakie są konsekwencje zdrowotne długotrwałego stresu?

Każdy człowiek spotyka się ze stresem, ale przeżywa go w różny sposób i reaguje na niego w różny sposób. Z tego powodu istnieją również indywidualne ślady, jakie pozostawia on na naszym zdrowiu, jeśli jego działanie trwa zbyt długo lub jest zbyt intensywne.

Do najczęstszych powikłań należą problemy sercowo-naczyniowe i trawienne, które człowiek może subiektywnie odczuwać, takie jak kołatanie serca, ból w klatce piersiowej, ból brzucha czy biegunka. Powszechne są również psychosomatyczne przejawy stresu w różnych postaciach, od wysypek skórnych, przez problemy seksualne i reprodukcyjne, po bezsenność czy wypadanie włosów.

Jak pozbyć się stresu? I jak nauczyć się radzić sobie w stresujących sytuacjach?

Jeśli już cierpisz z powodu stresu (stres w szkole, w pracy) i szukasz sposobów na pozbycie się go, polecamy zmobilizować do działania zarówno ciało, jak i umysł. Jeśli chcesz być naprawdę konsekwentny, to optymalnym rozwiązaniem jest kontakt z ekspertem, psychoterapeutą lub coachem.

Do technik ukierunkowanych na ciało należy praca z oddechem – wiele osób stwierdza, że oddycha zbyt powierzchownie lub nie wykorzystuje całej klatki piersiowej i brzucha. Można spróbować różnych form relaksacji lub skupić się na ruchu. Praca z umysłem to często skomplikowana sprawa, ale można ją zacząć np. od godziny dziennie, którą poświęcasz tylko sobie.

 

hedepy-david-3-w

Jaki jest związek między stresem a stanem zapalnym trzustki?

Badania i praktyka kliniczna potwierdzają ten związek. W przeciwieństwie do krótkotrwałego stresu, który ma tendencję do ochrony trzustki przed zapaleniem, długotrwały stres stanowi ryzyko. Trzustka jest przesiąknięta gęstą siecią nerwów, które są wrażliwe na hormony produkowane przez organizm w wyniku stresu. Ostatecznie, ryzyko wystąpienia stanu zapalnego wzrasta.

 

Jak psychoterapia może pomóc mi w walce ze stresem?

Psychoterapia pozwala zwolnić tempo wzrostu stresu i skupić uwagę na jego prawdziwe przyczyny, które często ukryte są w natłoku codziennych obowiązków. Pomoże Ci je nazwać i wyposaży Cię w umiejętności, które okażą się dobrą pomocą zawsze wtedy, gdy będziesz ich potrzebować. Zaletą terapii online jest jej szybka dostępność w wymagających sytuacjach, w których terapeuta może być bardzo mile widzianym i potrzebnym przewodnikiem.

 

Jak zapobiegać stresowi i jakie są możliwości zapobiegania?

Aby zapobiegać stresowi, wszystkie znane schematy mają zastosowanie – odpowiednie ćwiczenia, wystarczająca ilość snu i zrównoważona dieta. Ale jeśli chcesz zrobić coś więcej dla siebie, zwolnij i naprawdę zwracaj uwagę wszystko, co robisz, myślisz i przeżywasz. Stres zawsze Cię dopadnie, gdy jesteś zbyt daleko od siebie.

Prawdziwa historia klientki z problemem stresu i jak pomogła jej w tym psychoterapia

„W mojej pracy dawałam z siebie maksimum i stawiałam sobie ogromne wymagania. Prowadziło to do chaosu w moim planie dnia i ogromnego stresu. Na terapii pracowaliśmy nad tym, aby dowiedzieć się, dlaczego mam taką potrzebę bycia „na pełnych obrotach”. Oraz dlaczego nie potrafię odpoczywać. Terapeuta pomógł mi również ustalić dzienny harmonogram zajęć i znaleźć czas na relaks. O dziwo, jestem teraz nawet bardziej produktywna niż wtedy, gdy byłam pod ciągłą presją i mam więcej czasu na odpoczynek.”

V4_hedepy-natalie-2-w_montaz

Rozpocznij terapię poprzez wideorozmowy

Skorzystaj z vouchera na pierwszą sesję za darmo:🎁 5277BD34
Mgr.M.Ps.S.I Justyna Janiak (1000+ godzin praktyki)
DEPRESJA ZWIĄZKI INTYMNOŚĆ I SEKSULANOŚĆ COACHING I PRZYWÓDZTWO
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„Gdy słucham, co mówisz, słyszę kim jesteś.“
149 ZŁ / sesja
mgr Marzena Biernacka (1500+ godzin praktyki)
DEPRESJA LĘKI SAMOOCENA ZWIĄZKI
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„W pracy z klientem dobieram metody i procedury, które uwzględniają rodzaj i specyfikę trudności klienta i są najbardziej dla niego skuteczne.“
149 ZŁ / sesja
mgr Renata Dobrowolska (1500+ godzin praktyki)
DEPRESJA LĘKI TRAUMA ZABURZENIA ODŻYWIANIA
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„Chcę wysłuchać Twojej historii i pomóc znaleźć Ci rozwiązanie. Zyskać umiejętności radzenia sobie, tak byś w pełni był(a) sobą.“
135 ZŁ / sesja