Jak psychoterapia pomaga w zachowaniu równowagi między życiem zawodowym, a prywatnym?

Psychoterapia może pomóc nam zrozumieć, co jest dla nas naprawdę ważne. Możemy odpowiednio dostosować nasze obowiązki zawodowe, osobiste i rodzinne, aby osiągnąć akceptowalną równowagę.

Co to jest równowaga między życiem zawodowym, a prywatnym?

Najprościej mówiąc – jest to równowaga pomiędzy pracą, a życiem osobistym. Ale nie można tego oddzielić, praca czy nauka jest częścią życia i ich znaczenie zmienia się na różnych etapach życia. Lepiej jest myśleć o harmonii, która przyczynia się do ogólnego zadowolenia z życia. Wiele osób od dawna woli pracę od życia osobistego i odpoczynku, co może prowadzić do wielu problemów osobistych, a nawet wypalenia zawodowego.

 

Jak poprawić równowagę między życiem zawodowym, a prywatnym?

Podstawą jest szczera odpowiedź na pytanie, jakie są nasze aktualne priorytety życiowe. To na nie należy zwracać uwagę, a nie starać się robić wszystko i być we wszystkim perfekcyjnym. Nie da się być jednocześnie menedżerem i pełnoetatową matką. Ważne jest, aby znaleźć czas na odpoczynek, sen i dbanie o siebie, a nie tylko o innych. A jeśli czujesz, że „musisz” ciężko pracować, postaraj się poszukać skąd to uczucie pochodzi i co znaczy, że ”musisz” pracować. Psychoterapia może być przydatna. Techniki zarządzania czasem mogą również pomóc w organizacji pracy i życia rodzinnego.

Jakie są podstawowe procedury zarządzania czasem?

Niezbędna jest motywacja, bez niej zmiany w zarządzaniu czasem są trudne. Na początku należy uświadomić sobie, co robimy, dlaczego i ile czasu nam to zajmie. Następnie zastanowić się, co można ograniczyć lub oddelegować. Stworzyć mapę naszych „pożeraczy czasu” i zastanowić się jak możemy je wyeliminować. Następnie należy zaplanować, kiedy i co będziemy robić. To, co zaplanowaliśmy, musi być w miarę możliwości przestrzegane. Pomagają w tym techniki koncentracyjne. Konieczne jest również wyznaczenie czasu na odpoczynek i przerwę. Żadna technika zarządzania czasem nie jest idealna, musimy znaleźć to, co nam najbardziej odpowiada

hedepy-david-2-w

Jak objawia się pracoholizm?

Pracoholik przedkłada pracę nad wszystko inne, tylko praca daje mu poczucie sensu i przydatności. Zapewnia sobie wysoką wydajność i często wymaga jej od innych. Pracoholik nie ma hobby, ogranicza czas spędzany z rodziną czy przyjaciółmi. Kiedy nie pracuje, może czuć się winny. Pracoholik zazwyczaj pracuje, aby zrekompensować sobie wewnętrzny problem, brak relacji, brak wiary w siebie itp. Pracoholizm często prowadzi do zespołu wypalenia zawodowego.

 

Jak leczy się pracoholizm?

Kluczowa jest motywacja, pracoholik musi być świadomy swojego uzależnienia i chcieć coś z tym zrobić. Ważnym elementem leczenia jest psychoterapia, która pomaga zrozumieć przyczyny uzależnienia, przewartościować priorytety i poszukać innych źródeł wewnętrznej satysfakcji. Konieczne jest ograniczenie aktywności zawodowej, wzmocnienie relacji społecznych, znalezienie nowych lub odnowienie dotychczasowych zainteresowań. W poprawie pomogą również techniki relaksacyjne i ogólnie zdrowy styl życia. Jest to proces długotrwały i dobrze jest nie przechodzić przez to samemu.

Prawdziwa historia klienta i tego, jak pomogła mu terapia:

„Wypalenie dopadło mnie na terapii. Po siedmiu latach pracy na wysokim stanowisku kierowniczym, pracując po dwanaście godzin dziennie, doświadczając ogromnego stresu i nie mając czasu dla rodziny, przeszedłem załamanie nerwowe. Moja żona postawiła mi ultimatum: albo terapia, albo rozwód. W psychoterapii odkryłem, że z powodu mojego skrajnego perfekcjonizmu sam się przemęczałem. Nie mogłem zlecać innym zadań, wszystko chciałem robić sam, żeby było jak najlepiej. Wciąż uczę się, jak nie mieć tak wysokich wymagań, a zwłaszcza jak znaleźć czas na odpoczynek. Przewartościowałam swoje priorytety i teraz na pierwszym miejscu stawiam rodzinę.”

Rozpocznij terapię poprzez wideorozmowy

Terapeuci, którzy specjalizują się w terapii online:
dr Szymon Jarosławski (1500+ godzin praktyki)
LĘKI ZWIĄZKI ZMIANY ŻYCIOWE SAMOTNOŚĆ
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„Stawiam na współpracę, całkowitą szczerość i podejście zorientowane na teraźniejszość oraz przyszłość, w którym to Ty decydujesz jak długo i nad czym pragniesz pracować.“
189 ZŁ / sesja
mgr Milena Czepiel (1500+ godzin praktyki)
LĘKI COACHING I PRZYWÓDZTWO UZALEŻNIENIA ZABURZENIA ODŻYWIANIA
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„Jesteśmy tym, co o sobie myślimy. Wszystko, czym jesteśmy, wynika z naszych myśli. Naszymi myślami tworzymy świat – Budda Siakjamuni“
159 ZŁ / sesja
mgr Renata Dobrowolska (1500+ godzin praktyki)
DEPRESJA LĘKI STRACH ZŁOŚĆ
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„Chcę wysłuchać Twojej historii i pomóc znaleźć Ci rozwiązanie. Zyskać umiejętności radzenia sobie, tak byś w pełni był(a) sobą.“
159 ZŁ / sesja