Aby doświadczyć radości, musimy poznać smutek. Taka jest zasada świata, w którym żyjemy i do którego należą nasze emocje i doświadczenia. Jeśli smutek równoważy się z radością, wzbogaca nasze życie psychiczne i przynosi nam informacje, bez których nasza osobowość i jej rozwój w przeciwnym razie uległyby stagnacji. Ale jak poradzić sobie ze smutkiem, który staje się cierpieniem i wydaje się nie mieć ani początku ani końca?

Czym właściwie jest smutek?

Smutek jest częścią naszego podstawowego wyposażenia życia emocjonalnego. Czasem może pojawić się bez wyraźnego powodu, czasem jest gwałtowną reakcją na konkretne sytuacje. Działa zarówno na poziomie ciała (stres, który wywołuje smutek, powoduje zmiany na poziomie mózgu), jak i duszy (smutek jest przeżywany jako stan cierpienia).

Jakie sytuacje najczęściej towarzyszą smutkowi?

Smutek może być reakcją na bolesną stratę – utrata bliskiej osoby, smutek po rozstaniu z partnerem. Smutek wówczas pojawia się poprzez odczucie namacalnej straty. Na poziomie naszego umysłu, który ma dar wyobraźni, możemy odczuwać smutek nawet z powodu wyimaginowanych strat: straconych szans, wolności, utraty bezpieczeństwa (finansowego lub emocjonalnego – np. tęsknota za rodzicami). Są to straty ściśle związane z dzisiejszym otoczeniem i stanowią wyzwanie dla każdego z nas.

Jakie ma znaczenie w tym wszystkim żal?

Żal pojawia się w momencie, kiedy nasze umysły decydują, że nie ma powodu do walki i nie mamy możliwości dalszego wpływania na sytuację, w której się znajdujemy lub odwrócenia jej. Jest to emocjonalne poddanie się i przysłowiowe “rzucenie rękawic”, ale niekonieczie w złym znaczeniu. Ma ono uzasadnienie, gdyż celem żalu jest spowolnienie ciała po wcześniejszym stresie. Tworzy to przestrzeń, w której możemy przetworzyć to, co się stało, jednocześnie lecząc nasze rany i powoli przywracając nasze życie do normalności.

smutek.webp

Jak przezwyciężyć smutek, jeśli go doświadczamy?

Smutek potrzebuje swojego czasu. Ale nasz wewnętrzny głos bardzo często namawia nas do jak najszybszego pozbycia się smutku lub innych niedogodności.W końcu nie jest to przyjemny stan. Pierwszym zaleceniem jest bycie cierpliwym wobec siebie. Proces psychoterapeutyczny może jednak pomóc w odreagowaniu smutku. Ekspert pomoże Ci „przeżyć go w zdrowy sposób”, a w przyszłości wyposażyć się w wewnętrzne zasoby, które pomogą Ci łatwiej radzić sobie w podobnych momentach.

Co robić, gdy żałoba trwa zbyt długo?

Ważnym aspektem żałoby jest to, że ostatecznie ustępuje i kończy się. Jeśli przenosisz stare żale do swojego życia lub Twój wewnętrzny żal nie ustępuje, prawdopodobnie dzieje się to kosztem jakości Twojego życia, a nawet zdrowia (długotrwały żal może powodować nasilenie stanów zapalnych w organizmie). Rozmowa z psychoterapeutą, czy to poprzez terapię online, czy spotkanie twarzą w twarz, może być dobrym sposobem pracy nad sobą i swoimi emocjami.

Jak psychoterapia może mi pomóc w żałobie?

Smutku nie trzeba leczyć, nie jest to choroba, ale dowód na to, że wszystko jest „na swoim miejscu”. Wyzwaniem jest jednak nauczyć się z nim pracować – zrozumieć go, dać mu odpowiednią przestrzeń w naszym życiu i sprawić, by był naszym partnerem, a nie wrogiem. Psychoterapia online poprowadzi Cię przez ten proces. Zamiast cierpienia pomoże Ci wnieść do Twojego życia rozwój i umożliwi świadome przeżywanie nie tylko smutku, ale wszystkich innych emocji.

Prawdziwa historia Klienta:

„Wiosną i jesienią nie mam ochoty nic robić, czuję się rozdrażniony i bez energii. Im bardziej staram się to przezwyciężyć, tym gorzej mi to idzie. Nigdy nie poszedłem do specjalisty, bo nie cierpię na depresję, wiedziałem o tym. Ale wtedy przyjaciółka powiedziała mi, że nie muszę być sam ze swoim smutkiem i poleciła mi swojego psychoterapeutę. Poczucie, że ktoś nie bagatelizuje tego, co przeżywasz i nie próbuje sprzedać ci gotowej, uniwersalnej  porady, było bezcenne. Wsłuchując się w siebie, przekonasz się, że to właśnie Ty możesz sobie najlepiej pomóc. A ja odkryłem, że tak jak natura, czasami potrzebuję zwolnić, spędzać więcej czasu na robieniu tego, co sprawia mi radość, a co najważniejsze, rozmawiać z bliskimi o moich potrzebach. Teraz nie boję się swojego smutku, przyjąłem go do życia jako mojego wewnętrznego doradcę, który zapuka do mojego ramienia za każdym razem, gdy zapomnę o sobie.”

Zastanawiasz się nad terapią?

Zdecydowanie warto spróbować
Aby terapia była skuteczna, pomożemy Ci znaleźć najlepszego terapeutę, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb
Dzięki krótkiemu testowi pomożemy Ci w 5 minut znaleźć kogoś kto cię wysłucha
Starannie dobieramy naszych terapeutów
Starannie dobieramy naszych terapeutów
Zanim terapeuci dołączą do naszej społeczności, przechodzą wymagający proces selekcji. Weryfikujemy ich wykształcenie i odbyte szkolenia oraz praktykę w pracy z pacjentami.
Pomożemy Ci znaleźć najlepszego terapeutę
Pomożemy Ci znaleźć najlepszego terapeutę
Za pomocą krótkiego testu wskażemy Ci trzech psychoterapeutów, najlepiej dopasowanych do Twoich potrzeb.
Uzupełnimy terapię materiałami edukacyjnymi w formie video
Uzupełnimy terapię materiałami edukacyjnymi w formie video
Dla subskrybentów oferujemy 60 lekcji w formie video online na tematy o szeroko pojętym zdrowiu psychicznym
Rozpocznij test
Hedepy
Zapisz się do newslettera Hedepy
Porady, rabaty, aktualności
By subscribing you agree to our personal data processing principles
Śledź nas na @hedepypl
#NieBądźcieSami
Przejdź do Instagrama
https://www.instagram.com/p/CughfDYo0t1/https://www.instagram.com/p/CtdqYCMIW70/
https://www.instagram.com/p/CsBB6CLIXq-/https://www.instagram.com/p/CU2BL9_oazt/
https://www.instagram.com/hedepypl
https://www.instagram.com/p/CvogYhxq46s/https://www.instagram.com/p/Ct_QYYMs0WY/
Footer

VisaMastercardGoogle PayApple PayPayPalKlarna