Samobójstwo to jeden z tych tematów, które są najbardziej stygmatyzowane. Nie chcemy o nim rozmawiać, boimy się go, nie wiemy, jak do niego podejść. A dyskusja o samobójstwie – i zdrowiu psychicznym w ogóle – to jeden z najważniejszych sposobów, aby tego tabu się pozbyć. I tym samym pomóc osobom, które boją się lub wstydzą podzielić się swoim cierpieniem i poprosić o pomoc.
WHO podaje, że rocznie 1.4% śmierci na całym świecie spowodowanych jest samobójstwem. Procent wydaje się mały, ale to ponad 700 000 śmierci – jakby zniknął cały Kraków! A to tylko udokumentowane przypadki. W Polsce wskaźnik samobójstw (czyli ilość śmierci na 100 tys. osób) to ponad 11%. Jednak dla mężczyzn jest on już znacznie wyższy, bo ponad 20%! Chodzi tutaj o ludzkie życie, dlatego czas przełamać wstyd, strach i niechęć i zacząć rozmowę.
Nawet, jeśli pracownik nie chce podzielić się z nami swoim stanem, może wykazywać pewne oznaki świadczące o jego trudnej sytuacji. Są to, między innymi:
Pamiętaj, nie każda osoba mająca myśli samobójcze lub planująca samobójstwo będzie zachowywała się w powyższy sposób – niektórzy postępują i wyglądają tak, jak zawsze nawet, kiedy przeżywają największe cierpienie.
I odwrotnie – powyższe znaki nie muszą świadczyć o tym, że ktoś jest samobójczy. Postępuj więc delikatnie, ale stanowczo – w tej sprawie lepiej dmuchać na zimne. Zaufaj swojej intuicji.
Przede wszystkim, nie zastanawiaj się, czy dana osoba chce czy nie chce odebrać sobie życie. Jeśli masz jakąkolwiek wątpliwość, nie czekaj – działaj. Jeśli się pomylił*ś, najgorsze, co może Cię spotkać to niezręczność i chwila zakłopotania. Jeśli ta osoba rzeczywiście miała myśli samobójcze – najgorszy scenariusz jest nieporównywalnie straszniejszy.
Dlatego pamiętaj – lepiej być “przewrażliwionym”, niż zastanawiać się, czy można było zrobić coś więcej lub zareagować szybciej.
Nie zapominaj także, że nie jesteś odpowiedzialn* za wybory innych. Cokolwiek się stanie, postaraj się nie czuć się winn*. Nie bój się sięgnąć w tej sytuacji po wsparcie bliskich oraz profesjonalistów.
Jak zacząć rozmowę
Przede wszystkim, bądź przygotowan* – dowiedz się, jak się zachować, aby w przyszłości móc jak najszybciej zareagować. Dowiedz się, jaki jest protokół w tej sytuacji, do kogo (np. dział HR, lekarz) zwrócić się w przypadku kiedy pracownik jest w ciężkim stanie psychicznym lub rozważa odebranie sobie życia.
Niezależnie, czy sytuacja jest kryzysowa, czy chcesz tylko porozmawiać z pracownikiem, staraj się zachować spokój. Wiemy, jak szokująca może być informacja, że ktoś chce się zabić, ale niezwykle istotne jest, aby być spokojnym i tego szoku nie okazywać.
Druga ważna kwestia – nie oceniaj. Ta sytuacja może wywołać wiele emocji – strach, gniew czy bezsilność. Cokolwiek czujesz, wiedz, że to naturalne i masz do tego pełne prawo. Jednak nie masz prawa przerzucać tych emocji na drugą osobę – zwłaszcza kogoś w tak delikatnym stanie – i oceniać ich uczucia i wybory. Może to tylko pogorszyć sytuację.
Trzecia kwestia – bądź bezpośredni*. Oczywiście, rób to z wyczuciem i empatią, ale bez owijania w bawełnę. Zwłaszcza, jeśli sytuacja jest kryzysowa – przecież chodzi tutaj o ludzkie życie.
Jeśli podejrzewasz, że osoba jest w gorszym stanie psychicznym lub jest samobójcza
Jeśli osoba powiedziała Ci o myślach samobójczych
Osoba, która myślała o samobójstwie lub podjęła próbę samobójczą może czuć się zawstydzona, winna, niezrozumiana i przerażona perspektywą powrotu do pracy. Ważne jest, aby zapewnić tej osobie odpowiednie wsparcie – najlepiej zrobić to, tworząc razem z pracownikiem konkretny plan powrotu.
Ustalcie realne cele i czas pracy, biorąc pod uwagę stan zdrowia pracownika, a także sesje z terapeutą czy kontrole u lekarza, które trzeba wpasować w grafik. Nie zakładaj niczego – zadawaj pytania, upewniaj się i aktywnie słuchaj, co ta osoba ma do powiedzenia. Oboje wykażcie się też cierpliwością – powrót do pracy – do codziennego życia w ogóle – będzie powolnym, stopniowym procesem.
Poniższe telefony nie wymagają podania danych osobowych i są w pełni bezpieczne.
Telefon zaufania dla osób uzależnionych:
Telefoniczna pierwsza pomoc psychologiczna: 22 425 98 48 (czynny pn-pt w godz. 17.00 – 20.00, sob w godz. 15.00 – 17.00)
Telefon wsparcia dla osób LGBT+: 22 628 52 22 (czynny pn-pt w godz. 18.00 – 21.00)
Jeśli stan zdrowia psychicznego zagraża Tobie lub osobom z Twojego otoczenia, niezwłocznie skontaktuj się z telefonem zaufania (pod numerem: 116 123).
Nasi psychoterapeuci lub Hedepy sp zoo. nie ponoszą odpowiedzialności za Twój stan zdrowia.