Jak zachować spokój nawet w trudnej sytuacji?

Jak zachować spokój nawet w trudnej sytuacji?


Udostępnij artykuł
To zupełnie normalne, że odczuwamy negatywne emocje w sytuacji, która właśnie zaistniała w Ukrainie, nawet jeśli nie grozi nam bezpośrednie niebezpieczeństwo. Nie oznacza to jednak, że musimy dać się ponieść emocjom i cieszyć się dopiero wtedy, gdy świat wróci do normy. Co zatem możemy zrobić, aby w miarę możliwości zachować zimną krew?

Co możemy zrobić w tak krytycznych czasach?

Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że odczuwanie strachu, bezradności, złości czy żalu jest normalne. Nie musimy więc bać się zaakceptować naszych uczuć i rozmawiać o nich z bliskimi – to prawdopodobnie poprawi samopoczucie obu stron. Pomocne może być także prowadzenie dziennika naszych emocji, wystarczy 10-15 minut dziennie. Takie informacje przedstawić można następnie terapeucie, który pomoże Ci nad tymi emocjami pracować.

Kontynuujmy dbanie o siebie

Korzystne jest także kontynuowanie naszych normalnych zajęć i czerpanie z nich jak najwięcej radości. Każdy z nas ma jakieś zajęcie, które sprawia, że tracimy poczucie czasu, relaksujemy się i czerpiemy z niego przyjemność. Mogą to być ćwiczenia fizyczne lub ogólnie ruch, ale może to być także słuchanie ulubionej muzyki, czytanie, gorąca kąpiel, etc. Oddawajmy się tym małym przyjemnościom tak często, jak to możliwe – powinniśmy nadal się relaksować, nie jest to nic złego.

Pielęgnujmy wdzięczność

Spójrzmy na to, co mamy tu i teraz, i uświadommy sobie, za co możemy być wdzięczni. Może to być dobra praca, bezpieczeństwo finansowe i wygodny dom, a także nasze dzieci, zwierzęta domowe lub przyjaciele. To „ćwiczenie” jest również dobrą podstawą do tego, by być świadomym naszego szczęścia (choć może nie we wszystkich dziedzinach) w przyszłości.

Ogranicz dostęp do mediów

Zazwyczaj im więcej mamy informacji, tym bardziej czujemy się bezpiecznie. Jednak w tej sytuacji więcej informacji prowadzi do większego niepokoju. Dlatego warto ograniczyć przeglądanie mediów i portali społecznościowych, wybrać jedno wiarygodne źródło informacji, które możesz śledzić regularnie. Możemy na przykład racjonować wiadomości, wyznaczając sobie na nie czas rano i wieczorem.

Zadbaj o swoje ciało

Nasze samopoczucie psychiczne będzie lepsze, jeśli będziemy dobrze dbać o nasze ciało. Prawidłowy styl życia, obejmujący spożywanie dobrej jakości białka i tłuszczów, witamin i minerałów, odpowiednią ilość snu, alkoholu i ćwiczeń fizycznych, przyniesie ciału wiele korzyści. Zaleca się ograniczenie kofeiny i alkoholu.

Pomaganie może pomóc nam.

Pomaganie innym może nam też przynieść ulgę. Niezależnie od tego, czy podniesiemy ukraińską flagę, prześlemy datki na organizację humanitarną, czy skorzystamy z innej opcji wsparcia. Ale nadal bądźmy wrażliwi na nasze potrzeby, wszyscy mamy swoje ograniczenia, a nasze źródła osobistej energii nie są bez dna. Z drugiej strony nie musisz mieć wyrzutów sumienia, jeśli z jakiegoś powodu nie możesz lub nie wiesz jak pomóc.

Jak radzić sobie z bardzo silnym stresem?

Proponujemy krótkie ćwiczenie:

  • Wdech przez nos, wydech przez usta.
  • Wydech powinien trwać około dwa razy dłużej niż wdech. Możesz liczyć do czterech przy wdechu i do ośmiu przy wydechu.
  • Skup się na samym oddechu i jego przepływie. Obserwuj, jak strumień powietrza przepływa przez drogi oddechowe.
  • Jeśli coś innego przykuje uwagę Twojego umysłu, spróbuj w nieagresywny sposób sprowadzić ją z powrotem do oddechu.

breath_work_PL.png

Ważne jest, aby skupić się na naszym doświadczeniu w chwili obecnej, tu i teraz. Jeśli doświadczamy niepokoju, nie jesteśmy wystarczająco skupieni. Zwłaszcza w przypadku fizycznych przejawów stresu, takich jak kołatanie serca, problemy z oddychaniem czy zaburzenia trawienia, pomocne może być zakotwiczenie się w przestrzeni – poczucie, że stopy dotykają podłogi, świadome oparcie się o ścianę lub oparcie krzesła.

Nie musisz mierzyć się z tym sam

Na koniec chcielibyśmy powiedzieć Ci ostatnią i chyba najważniejszą rzecz. To zupełnie naturalne, że w trudnej sytuacji doświadczamy fali różnorodnych emocji, o których do tej pory nie wiedzieliśmy. Każdy, naprawdę każdy kryzys ma swój początek, ale ma też swój koniec. Twój również. Dlatego, jeśli choć trochę się nad tym zastanawiasz, poproś o pomoc psychologa, psychiatrę, psychoterapeutę lub coacha. Nie mierz się z tym sam. Możesz znaleźć pomoc na przykład na Hedepy.pl gdzie znajdziesz dziesiątki psychoterapeutów,  spośród których możesz wybrać tego, który Ci najbardziej odpowiada i umówić się na następny dzień. Spotkanie odbywa się online, w zaciszu Twojego własnego domu.

Zastanawiasz się nad terapią?

Zdecydowanie warto spróbować
Aby terapia była skuteczna, pomożemy Ci znaleźć najlepszego terapeutę, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb
Dzięki krótkiemu testowi pomożemy Ci w 5 minut znaleźć kogoś kto cię wysłucha
Starannie dobieramy naszych terapeutów
Starannie dobieramy naszych terapeutów
Zanim terapeuci dołączą do naszej społeczności, przechodzą wymagający proces selekcji. Weryfikujemy ich wykształcenie i odbyte szkolenia oraz praktykę w pracy z pacjentami.
Pomożemy Ci znaleźć najlepszego terapeutę
Pomożemy Ci znaleźć najlepszego terapeutę
Za pomocą krótkiego testu wskażemy Ci trzech psychoterapeutów, najlepiej dopasowanych do Twoich potrzeb.
Uzupełnimy terapię materiałami edukacyjnymi w formie video
Uzupełnimy terapię materiałami edukacyjnymi w formie video
Dla subskrybentów oferujemy 60 lekcji w formie video online na tematy o szeroko pojętym zdrowiu psychicznym
Rozpocznij test
Hedepy
Zapisz się do newslettera Hedepy
Porady, rabaty, aktualności
By subscribing you agree to our personal data processing principles
Śledź nas na @hedepypl
#NieBądźcieSami
Przejdź do Instagrama
https://www.instagram.com/p/CughfDYo0t1/https://www.instagram.com/p/CtdqYCMIW70/
https://www.instagram.com/p/CsBB6CLIXq-/https://www.instagram.com/p/CU2BL9_oazt/
https://www.instagram.com/hedepypl
https://www.instagram.com/p/CvogYhxq46s/https://www.instagram.com/p/Ct_QYYMs0WY/
Footer

VisaMastercardGoogle PayApple PayPayPalKlarna