Niepokój, ataki paniki i upał. Dlaczego latem czujesz się gorzej?

Niepokój, ataki paniki i upał. Dlaczego latem czujesz się gorzej?


Udostępnij artykuł
Czy czujesz, że twój niepokój i ataki paniki nasiliły się w czasie letnich upałów? Nie jesteś sam.

Według badań naukowych takie symptomy mogą naprawdę pogarszać się wraz ze wzrostem temperatury. Dowiesz się z tego artykułu, dlaczego tak się dzieje i jak możesz temu zapobiec, aby móc cieszyć się spokojniejszym latem.

Depresje sezonowe i nie tylko

Być może słyszałeś o sezonowych zaburzeniach afektywnych. Najczęściej mówi się, że zimna pora roku przynosi problemy psychiczne – głównie depresję. Chociaż zima jest typowo melancholijną porą roku, nie jest jednak jedyną, która może wywołać dyskomfort psychiczny i zaburzenia.

Pozornie lato kojarzy się z wakacjami, wycieczkami i radosnymi wydarzeniami, takimi jak przyjęcia w ogrodzie czy grille. Dodatkowo towarzyszy nam słońce, a dzięki niemu nasz organizm wytwarza więcej witaminy D, co przyczynia się do lepszego samopoczucia. Kiedy jednak lato przechodzi w najgorętszy sezon, może wywołać niepokój i ataki paniki. Pamiętaj: winowajcą są upały i bardzo długie dni.

vedro_edited.webp

Dlaczego niepokój może nasilać się latem?

Ciepło zwiększa poziom kortyzolu, hormonu stresu, który sprzyja objawom lękowym. Negatywnie on wpływa na ośrodek strachu w mózgu, a tym samym powoduje wzrost niespokojnych myśli. Latem możesz odczuwać większą duszność, nudności, zmęczenie, niepokój, zawroty głowy, przyspieszenie akcji serca, drżenie i odwodnienie. Są to fizjologiczne objawy, przez które latem możesz odczuwać większy niepokój.

Wraz z latem pojawiają się także inne wyzwania, które mogą zwiększyć Twój niepokój. Są to:

  • Zmiany rutyny – nasza codzienna rutyna pomaga zapobiegać lękom. Dodatkowo latem dzieje się tyle wydarzeń, że niełatwo za nimi nadążyć. Nowe zajęcia oznaczają wtedy większy wysiłek fizyczny i umysłowy, a nasza równowaga jest zagrożona.
  • Fear of missing out – być może słyszałeś o efekcie: FOMO (fear of missing out)? Środowisko i my sami wywieramy na sobie presję, aby wykorzystać każdą okazję do letniej zabawy i niczego nie przegapić. Mamy więc mniej miejsca dla siebie i obwiniamy się, jeśli coś nam umknie. To powoduje stres, który z kolei prowadzi do niepokoju.
  • Mniej snu – dni są dłuższe, chcemy z nich odpowiednio korzystać po sezonie zimowym,  więc kładziemy się później spać. Zdarza się także, że mamy kłopoty z zaśnięciem z powodu światła. To zaburza nasz rytm dobowy i wzorce snu są zakłócone. Jakość snu jest niezbędna dla dobrego samopoczucia psychicznego.
  • Używki – letnie imprezy i wieczorne przesiadywanie w ogródkach to także więcej alkoholu lub innych lżejszych lub twardszych narkotyków. Są one dużym obciążeniem dla naszego układu nerwowego. Ponadto stymulują nas na chwilę a później mamy obniżony nastrój podwójnie.

mene_spanku.webp

Jak zapobiegać stanom lękowym i atakom paniki w upalne dni?

 Ciesz się latem w spokoju i radości. Te pięć prostych wskazówek pomoże Ci zapobiegać napadom lęku i paniki latem lub przynajmniej maksymalnie je zredukować.

  1. Nie wystawiaj się na zbyt duże nasłonecznienie – na pewno nie powinieneś wyłącznie siedzieć w przysłowiowych czterech ścianach, ale uważaj, aby nie narazić się na sytuacje, w których upał sprawi, że poczujesz się fizycznie nieswojo. Możesz zaplanować wydarzenia na poranek lub wieczór i znaleźć cień nad wodą.
  2. Nie planuj zbyt wiele – wyjazd za wyjazdem, aktywny urlop zaplanowany co do joty i zaproszenia na imprezy mogą Cię łatwo przytłoczyć. Bądź dla siebie dobry i zaplanuj wystarczająco dużo wolnego czasu, kiedy nie musisz nic robić poza dbaniem o siebie.
  3. Pij więcej wody i mniej alkoholu – wydaje się to banalne, ale obserwowanie swoich nawyków związanych z piciem i unikanie alkoholu naprawdę pomaga. Fizyczne objawy odwodnienia sprzyjają lękowi, a alkohol zaburza jakość snu.
  4. Zafunduj sobie dobry sen – trudno zasnąć w upale i długie dni. Jeśli masz dużo światła w sypialni, kup zasłony zaciemniające. Pomyśl też o klimatyzacji lub chociaż mocniejszym wentylatorze. Od razu lepiej się poczujesz i wyśpisz.
  5. Wykonuj ćwiczenia oddechowe – ułatwią Ci zasypianie lub zmniejszą objawy lękowe, gdy dopadną Cię w ciągu dnia.

dech_edited.webp

Poradzenie sobie z objawami lęku  wcale nie jest łatwe. Można jednak z nim pracować i łagodzić nieprzyjemne objawy. Rozmowa z (psycho)terapeutą może przynieść szybką ulgę. Terapeuta nauczy Cię również różnych ćwiczeń, które pomogą Ci radzić sobie z lękiem, gdy pojawi się ponownie. Nie musisz być sam.

W Hedepy możesz łatwo dołączyć do terapii online, nie musisz nawet wychodzić z domu. Nie ma znaczenia, jeśli nie możesz nazwać, co dokładnie cię niepokoi. Terapeuta poprowadzi Cię i wspólnie znajdziecie wyjście.

Na podstawie krótkiego testu polecimy Ci trzech najbardziej odpowiednich terapeutów. Już jutro możesz odbyć pierwszą sesję. Wystarczy zrobić pierwszy krok i rozpocząć podróż do większego samopoczucia psychicznego.

Nie musisz mierzyć się z tym sam

Na koniec chcielibyśmy powiedzieć Ci ostatnią i chyba najważniejszą rzecz. To zupełnie naturalne, że w trudnej sytuacji doświadczamy fali różnorodnych emocji, o których do tej pory nie wiedzieliśmy. Każdy, naprawdę każdy kryzys ma swój początek, ale ma też swój koniec. Twój również. Dlatego, jeśli choć trochę się nad tym zastanawiasz, poproś o pomoc psychologa, psychiatrę, psychoterapeutę lub coacha. Nie mierz się z tym sam. Możesz znaleźć pomoc na przykład na Hedepy.pl  gdzie znajdziesz dziesiątki psychoterapeutów,  spośród których możesz wybrać tego, który Ci najbardziej odpowiada i umówić się na następny dzień. Spotkanie odbywa się online, w zaciszu Twojego własnego domu.

Zastanawiasz się nad terapią?

Zdecydowanie warto spróbować
Aby terapia była skuteczna, pomożemy Ci znaleźć najlepszego terapeutę, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb
Dzięki krótkiemu testowi pomożemy Ci w 5 minut znaleźć kogoś kto cię wysłucha
Starannie dobieramy naszych terapeutów
Starannie dobieramy naszych terapeutów
Zanim terapeuci dołączą do naszej społeczności, przechodzą wymagający proces selekcji. Weryfikujemy ich wykształcenie i odbyte szkolenia oraz praktykę w pracy z pacjentami.
Pomożemy Ci znaleźć najlepszego terapeutę
Pomożemy Ci znaleźć najlepszego terapeutę
Za pomocą krótkiego testu wskażemy Ci trzech psychoterapeutów, najlepiej dopasowanych do Twoich potrzeb.
Uzupełnimy terapię materiałami edukacyjnymi w formie video
Uzupełnimy terapię materiałami edukacyjnymi w formie video
Dla subskrybentów oferujemy 60 lekcji w formie video online na tematy o szeroko pojętym zdrowiu psychicznym
Rozpocznij test
Hedepy
Zapisz się do newslettera Hedepy
Porady, rabaty, aktualności
By subscribing you agree to our personal data processing principles
Śledź nas na @hedepypl
#NieBądźcieSami
Przejdź do Instagrama
https://www.instagram.com/p/CughfDYo0t1/https://www.instagram.com/p/CtdqYCMIW70/
https://www.instagram.com/p/CsBB6CLIXq-/https://www.instagram.com/p/CU2BL9_oazt/
https://www.instagram.com/hedepypl
https://www.instagram.com/p/CvogYhxq46s/https://www.instagram.com/p/Ct_QYYMs0WY/
Footer

VisaMastercardGoogle PayApple PayPayPalKlarna