Padasz wieczorem na poduszkę bez energii i z poczuciem, że nadal nie możesz nadążyć? Czy ty i twoi przyjaciele próbujecie spotkać się na kolację od miesiąca? Wszyscy mamy czasami trudne chwile, ale nie daj się przytłoczyć obowiązkom i wypaleniu.
Pomożemy Ci odnaleźć się w chaosie i przeprowadzimy Cię przez praktyczne wskazówki, które pomogą Ci zorganizować czas i odpowiednio zaplanować dzień. Żebyś wieczorem mogła spokojnie odetchnąć i zadbać o siebie.
Jeśli toniesz w zadaniach, najpierw będziesz musiał zorganizować poprawnie swój czas. Zacznij od przejrzenia wszystkiego co się dzieje wokół Ciebie i masz na swojej liście “do zrobienia”. Zobaczysz, że od razu poczujesz lekką ulgę. Pomożemy Ci zorganizować czas w czterech krokach.
Zacznij od pracy i nauki. Zapisz wszystkie zadania, które leżą na twoim biurku, wszystkie projekty, które na ciebie czekają, a także regularne zajęcia. Może to być pisanie miesięcznych raportów, regularnych spotkań itp. Musisz uzyskać jak najlepszy przegląd.
Zrób to samo z prywatnymi zadaniami. Zapisz swoje obecne obowiązki, od umówienia wizyty u dentysty, po zakup prezentu na zbliżające się urodziny. Wszystko, co masz aktualnie w pamięci. Jeśli regularnie masz bardziej wymagające zadania (jak koszenie ogrodu), przelej je również na papier.
Pewnie możesz być na początku przytłoczony ilością obowiązków, które sobie spisałeś. Pomożemy Ci jednak je skutecznie zorganizować.
Często czujemy się przytłoczeni, ponieważ nie koncentrujemy się na tym, co jest naprawdę ważne. Kiedy zbliża się termin, przychodzi stres. Dlatego musimy ustalać priorytety zadań. Świetnym narzędziem jest zasada Eisenhowera. Według niego dzielisz zadania na cztery kategorie w zależności od ich ważności i pilności.
Nie możesz się zdecydować, co jest ważne? Spróbuj zastosować zasadę Pareto. Według niego 20% wysiłku (w zarządzaniu czasem) przynosi nam 80% korzyści (dochodu). Poszukaj działań, które mają największy wpływ na Twoje wyniki.
Kolejnym etapem jest pozbycie się nieistotnych zadań. Możemy je albo oddelegować, albo po prostu ich nie wykonując. Naprawdę nie musisz wszystkiego robić sam. Możesz delegować pracę komuś z zespołu, zatrudnić osobę z zewnątrz lub udać się do przełożonego z listą rzeczy do zrobienia i poprosić go o wspólne ustalenie priorytetów.
Prywatnie, też możesz znaleźć optymalne rozwiązania aby pomóc sobie i odetchnąć. Co powiesz na znalezienie specjalisty, który pomoże ci w gruntownym sprzątaniu lub zaproszenie rodziny na niedzielny obiad do restauracji? Na pewno wymyślisz wiele zadań, których nie musisz wykonywać sam. Warto czasem zainwestować w swój spokój, wypoczynek oraz komfort psychiczny.
Znasz to uczucie, kiedy masz przed sobą duże zadanie, ale ciągle je odkładasz, bo tak naprawdę nie wiesz, od czego zacząć?
Dlatego konieczne jest rozbicie wszystkich dużych zadań (projektów) na jak najmniejsze części. Takie, które zajmują tylko kilka minut. Na przykład możesz podzielić przygotowanie prezentacji na wyszukanie informacji, przygotowanie konspektu, stworzenie slajdów, poprawienie projektu itp. Nie musisz robić wszystkiego od razu. Kiedy masz podzielone zadania, możesz je krok po kroku posuwać do przodu. Małe cele, są znacznie bardziej efektywne.
Wiesz już, co Cię czeka. Kolejnym krokiem jest prawidłowe zaplanowanie zadań. Użyj notatnika lub jednej z dostępnych aplikacji do zarządzania czasem. Nie jest zdrowe dla Ciebie aby trzymać wszystkie obowiązki w głowie. Zapisanie ich sprawi, że poczujesz ulgę.
Planuj przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem swoje obowiązki a jeśli możesz nawet miesięcznym. Unikniesz wówczas sytuacji, że obiecujesz terminy bez pokrycia i bierzesz na siebie kolejne obowiązki, z których trudno ci się wywiązać.
No to ruszamy z zaplanowaniem obowiązków:
Często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale w ciągu dnia uciekamy do nieistotnych czynności. Dla większości z nas media społecznościowe to główna strata czasu. Ale mogą to być również niepotrzebne spotkania lub jakakolwiek inna forma prokrastynacji. Spróbuj zarejestrować wszystkie swoje działania przez kilka dni i zobacz, gdzie możesz „wygrać” dodatkowy czas. Będziesz miał wtedy więcej wolnego czasu wieczorem i będziesz mógł wreszcie spotkać się ze znajomymi lub dokończyć czytanie książki, która leży na twoim biurku.
Mamy harmonogram, więc teraz przyjrzymy się konkretnym metodom zarządzania czasem, które pomogą trzymać się harmonogramu.
Teraz możesz tak nie myśleć, ale pamiętaj, że zawsze jest wyjście z sytuacji .Nie bądź dla siebie zbyt surowy. Potrzeba czasu, aby przyzwyczaić się do zorganizowanej pracy i wyćwiczyć dyscyplinę. Zacznij stopniowo i świętuj każdy postęp.
Zarządzanie czasem, równowaga między pracą a życiem prywatnym i prokrastynacja to również tematy poruszane podczas terapii. Żaden problem nie jest „drobny”. Ekspert pomoże uporządkować myśli, ustalić priorytety, znaleźć motywację, a przede wszystkim znaleźć wyjście z chaosu. W Hedepy oferujemy terapię online i możesz wybierać spośród ponad stu certyfikowanych terapeutów.
Zobacz jak to działa
Jeśli stan zdrowia psychicznego zagraża Tobie lub osobom z Twojego otoczenia, niezwłocznie skontaktuj się z telefonem zaufania (pod numerem: 116 123).
Nasi psychoterapeuci lub Hedepy sp zoo. nie ponoszą odpowiedzialności za Twój stan zdrowia.