W jaki sposób psychoterapia może pomóc Ci z wiarą w siebie?

Magia pewności siebie polega na tym, że nie pozwala nam być ofiarą naszego życia, ale zmusza nas do przeżywania go świadomie, z miłością do innych i do siebie. „Zanim jednak zdiagnozujesz u siebie depresję lub niską samoocenę, upewnij się, że nie otaczają Cię idioci.” (Zygmunt Freud)

Czym jest pewność siebie?

Pewność siebie oznacza bycie świadomym siebie. Nie tylko tego, że żyję (oddycham, chodzę, pracuję), ale także tego, kim jestem (jakie mam zainteresowania, co może zepsuć mi humor, jaki mam talent). Cała ta wiedza, którą gromadzimy o sobie w ciągu naszego życia, pomaga nam potem łatwiej się w nim orientować, budować harmonijne relacje i zasadniczo przyczynia się do jakości naszego życia.

Skąd bierze się pewność siebie?

Pewność siebie kształtuje się przez całe życie, ma swoją dynamikę. Jej podstawy powstają już we wczesnym dzieciństwie, pierwsze przejawy ego są często związane z buntem w postaci energicznego „nie”! Rodzina i najbliższe otoczenie są kluczowe dla rozwoju zdrowej, pewnej siebie osoby. Z nich też wywodzi się sposób, w jaki człowiek radzi sobie z tym, co go jeszcze w życiu czeka. Niestety, nie każdy dorasta w harmonijnym środowisku. Jak więc pomóc sobie w osiągnięciu zdrowej pewności siebie?

Jak zyskać pewność siebie?

Brak pewności siebie w tej chwili nie oznacza, że nie możesz jej mieć w przyszłości i nie oznacza, że nie możesz zacząć nad nią teraz pracować. Możesz często myśleć o innych, możesz starać się im dogodzić, możesz się dostosować, możesz ciężko pracować lub starać się zdobyć wykształcenie. Ale coś Ci nie odpowiada. Czujesz się wykorzystywany w związkach, praca jest fajna, ale oprócz pieniędzy przynosi Ci też samotność i zmęczenie, a studia jakby nawet nie były dla Ciebie. Pierwszym krokiem do zdobycia pewności siebie jest zbudowanie relacji z samym sobą. Tak jak zrobiłabyś to z bliską osobą, którą kochasz, lubisz słuchać, doradzać, wspierać i pomagać, kiedy jest taka potrzeba.

Jak rozpocząć zmianę i zwiększyć swoją pewność siebie?

Możesz zacząć od wygospodarowania godziny dziennie tylko dla siebie. Stanie się ona Twoim priorytetem i pilnym obowiązkiem. Możesz w tym czasie zrobić wszystko, ale nie musisz robić nic. Wypowiedz wszystkie pytania, które pojawiają się w Twojej głowie. Odpowiedzi mogą przyjść od razu lub mogą zająć trochę czasu. Ale jedno i drugie jest w porządku. Ważne jest to, że właśnie rozpocząłeś wewnętrzny dialog. Idealnym partnerem w tym procesie jest psychoterapeuta. Pomoże Ci on skupić się dokładnie na tym, co w Twoim życiu jest związane z poczuciem własnej wartości, a jednocześnie będzie życzliwym przewodnikiem po Twojej samoocenie.

V2_hedepy-natalie-3-w

Jak niska samoocena wpływa na związki?

Niska samoocena jest często związana z upośledzoną zdolnością do postrzegania własnych granic. W rezultacie pozwalasz innym je przekraczać. Przyczyną mogą być również podświadome lęki, które niosą ze sobą obawę przed odrzuceniem, jeśli sprzeciwimy się temu, czego chce od nas otoczenie. Również w tym przypadku psychoterapia jest mile widzianą pomocą. Przede wszystkim kierunki psychodynamiczne chętnie pracują z relacjami. Terapeuta ustawi dla Ciebie lustro, dzięki czemu będziesz w stanie zajrzeć za kurtynę i zrozumieć, jak w rzeczywistości funkcjonują Twoje związki.

W jaki sposób psychoterapia może pomóc mi nabrać zdrowej pewności siebie?

Już samo umówienie się na spotkanie i poświęcenie sobie czasu jest pierwszym krokiem do pewności siebie. W ten sposób pokazujesz sobie, że nie jesteś na marginesie i że jesteś dla siebie ważny. Psychoterapia online może być dobrym wyborem dla tych, którzy zmagają się z nieśmiałością lub nie są pewni, czy terapia jest dla nich. Połączenie z ekspertem jest szybkie i nie wymaga podróży. Psychoterapia pomoże Ci zrozumieć związek między tym, co Ci przeszkadza w życiu, a Twoją pewnością siebie. Jednocześnie pozwoli Ci zbliżyć się do siebie, pozbyć się oczekiwań, jakie ma wobec Ciebie otoczenie lub Ty sam. To pozwoli uwolnić Twój potencjał.

Prawdziwa historia jednego z klientów i tego, jak pomogła mu terapia:

„Przyszedłem na terapię, aby poradzić sobie z kryzysem partnerskim. Dużo inwestowałem w nasz związek, wręcz czułem, że nie da się więcej. Planowałem swój wolny czas pod potrzeby drugiej połówki, nauczyłem się grać w tenisa, żeby przetrwać w tej relacji nie tylko jako przyjaciel, ale i jako partner, nawet kładłem się do łóżka dwie godziny później, żeby zasnąć razem. Dopiero na terapii zrozumiałem, że zatraciłem siebie. Czułem, że aby ktoś mnie polubił, muszę być dla niego idealny. Dla mnie oznaczało to stuprocentowe dopasowanie. Psychoterapia pokazała mi, że nie muszę wybierać między sobą a partnerem. To odkrycie było ogromną ulgą. I życzę tego wszystkim z całego serca!”

V4_hedepy-natalie-2-w_montaz

Rozpocznij terapię poprzez wideorozmowy

Skorzystaj z vouchera na pierwszą sesję za darmo:🎁 5277BD34
mgr Renata Dobrowolska (1500+ godzin praktyki)
DEPRESJA LĘKI TRAUMA ZABURZENIA ODŻYWIANIA
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„Chcę wysłuchać Twojej historii i pomóc znaleźć Ci rozwiązanie. Zyskać umiejętności radzenia sobie, tak byś w pełni był(a) sobą.“
135 ZŁ / sesja
mgr Marzena Biernacka (1500+ godzin praktyki)
DEPRESJA LĘKI SAMOOCENA ZWIĄZKI
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„W pracy z klientem dobieram metody i procedury, które uwzględniają rodzaj i specyfikę trudności klienta i są najbardziej dla niego skuteczne.“
149 ZŁ / sesja
Mgr.M.Ps.S.I Justyna Janiak (1000+ godzin praktyki)
DEPRESJA ZWIĄZKI INTYMNOŚĆ I SEKSULANOŚĆ COACHING I PRZYWÓDZTWO
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„Gdy słucham, co mówisz, słyszę kim jesteś.“
149 ZŁ / sesja