Jaki wpływ na nasze życie ma złość i dlaczego warto nauczyć się nad tym pracować?

Złość, wściekłość lub agresja. Wszyscy je znamy. Nie sposób ich nie znać, bo są częścią naszej natury i normalnego rozwoju psychicznego. Jeszcze większym paradoksem jest to, jak bardzo nie są one akceptowane przez dzisiejsze społeczeństwo. Strach przed potępieniem może zmusić nas do ich tłumienia, co jest tylko krokiem do choroby lub wybuchów wściekłości. Ale jak kontrolować swój gniew i panować nad nim we właściwy sposób?

Co to jest złość?

Gniew i wściekłość to emocje, które dzieli się ze względu na stopień intensywności, z jaką je przeżywamy. Agresja określana jest wtedy bardziej jako instynkt, wewnętrzna energia, która jest wrodzona, a na jej przejawy w dużej mierze wpływa środowisko, w którym się rodzimy.

 

Jak radzić sobie z gniewem?

Aby nauczyć się kontrolować naszą złość, warto najpierw dowiedzieć się, co ją wywołuje. Naucz się pytać samego siebie. Jeśli Twój wewnętrzny głos stawia opór i nie chce odpowiedzieć, skorzystaj z pomocy specjalisty, coacha lub psychoterapeuty. Z pewnością prostymi, ale mocnymi pytaniami sprawisz, że wewnętrzny głos zacznie mówić. Przyczyny Twojego gniewu będą ostatecznie Twoim pomocnikiem w jego ukierunkowaniu.

Jak prawidłowo wyładować złość?

Jeśli znasz swoje „ogniwa zapalne”, być może udało Ci się zmniejszyć uczucie wewnętrznego napięcia, które towarzyszy złości. Ale jak ją uzewnętrznić bez konieczności duszenia jej w sobie, a jednocześnie nie wyrządzić krzywdy sobie, lub komuś innemu? Złość, jak każda inna emocja, jest sprawą krótkotrwałą. Dlatego świadomość, że nie będzie ona trwała wiecznie i wkrótce ustąpi, może Ci pomóc.

hedepy-david-2-w

Czego unikać, gdy czujemy nadchodzącą złość?

Tłumienie gniewu zwiększa ryzyko, tego że prędzej czy później stracisz nad sobą kontrolę i objawi się to w postaci wybuchu. A jeśli uda Ci się dusić złość wystarczająco długo, najprawdopodobniej spowoduje ona uszczerbek na zdrowiu. Zaleca się, aby pozwolić złości działać, ale w takiej formie, która przyniesie ulgę, nie szkodząc nikomu innemu – w tym Tobie. Trenerzy emocjonalni lub psychoterapeuci pomogą Ci stworzyć własne rytuały, które ustalą zasady rządzące Twoją złością.

 

Na czym polegają napady złości? I co robić z gniewem u dzieci?

Wybuchy złości są prawdopodobnie wynikiem nagromadzonej frustracji lub stresu. Skłonność do napadów może mieć podłoże genetyczne, jak również wpływ środowiska, w którym żyjemy lub w którym mieszkaliśmy jako dzieci. Jeśli już wpadłeś w błędne koło niekontrolowanej wściekłości, zwolnij i cofnij się w czasie do momentu, w którym zaczęło się to dla ciebie robić trochę za dużo. Porozmawiaj z kimś, kto pomoże ci znaleźć drogę, czy to z kimś bliskim, czy z terapeutą online.

Na poziom złości u dzieci ma również wpływ zarówno genetyka, jak i środowisko (rodzina). Jeśli napady złości są częste, powszechnie zalecana jest terapia rodzinna, która działa kompleksowo, najlepiej z udziałem wszystkich członków rodziny.

 

Jak psychoterapia może mi pomóc w radzeniu sobie z agresją?

Jeśli czujesz, że Twoja agresja przysparza Ci problemów i zbyt często jesteś kontrolowany przez złość i gniew, psychoterapia jest dla Ciebie sposobem na zmianę. Przede wszystkim pomoże ci ona zrozumieć, czemu służy Twój gniew i jaka jest jego rola w Twoim życiu. Pokaże Ci związek między powodami, dla których ten styl zachowania przeważa nad innymi (zrozumienie). I naprowadzi Cię na inne sposoby radzenia sobie z sytuacjami stresowymi. Mogą to być również ćwiczenia wzmacniające samoświadomość, umiejętności komunikacyjne czy trening asertywności.

Prawdziwa historia jednego z klientów i tego, jak pomogła mu terapia:

„Kiedy po raz pierwszy zdałem sobie sprawę, że muszę zacząć coś robić ze swoim gniewem? W nocy, kiedy moja dziewczyna spakowała walizki i odeszła. Szczerze mówiąc, nie byłem zaskoczony. Nigdy nie byłem spokojny, ale w ciągu ostatnich kilku dni nie potrzebowałem nawet dobrego pretekstu, żeby się od niej odwrócić. Terapeutka jest moim zupełnym przeciwieństwem, miła i wyrozumiała. Dzięki niej udało mi się rozszyfrować prawdziwe powody mojego gniewu. Mój problem polega na tym, że kiedy tylko coś mnie zdenerwuje lub po prostu otacza mnie za dużo bodźców, wyładowuję to na bliskich. Nie robię tego celowo, tak po prostu jest. Ale teraz wszystko się zmienia. Dlatego chciałabym wesprzeć innych, którzy przeżywają coś podobnego ze złością – trzeba tylko nauczyć się nad nią odpowiednio pracować. Jeśli mi się to udało, Tobie też się uda.”

V4_hedepy-natalie-2-w_montaz

Rozpocznij terapię poprzez wideorozmowy

Skorzystaj z vouchera na pierwszą sesję za darmo:🎁 5277BD34
mgr Marzena Biernacka (1500+ godzin praktyki)
DEPRESJA LĘKI SAMOOCENA ZWIĄZKI
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„W pracy z klientem dobieram metody i procedury, które uwzględniają rodzaj i specyfikę trudności klienta i są najbardziej dla niego skuteczne.“
149 ZŁ / sesja
mgr Renata Dobrowolska (1500+ godzin praktyki)
DEPRESJA LĘKI TRAUMA ZABURZENIA ODŻYWIANIA
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„Chcę wysłuchać Twojej historii i pomóc znaleźć Ci rozwiązanie. Zyskać umiejętności radzenia sobie, tak byś w pełni był(a) sobą.“
135 ZŁ / sesja
Mgr.M.Ps.S.I Justyna Janiak (1000+ godzin praktyki)
DEPRESJA ZWIĄZKI INTYMNOŚĆ I SEKSULANOŚĆ COACHING I PRZYWÓDZTWO
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„Gdy słucham, co mówisz, słyszę kim jesteś.“
149 ZŁ / sesja