Złość, wściekłość lub agresja. Wszyscy je znamy. Nie sposób ich nie znać, bo są częścią naszej natury i normalnego rozwoju psychicznego. Jeszcze większym paradoksem jest to, jak bardzo nie są one akceptowane przez dzisiejsze społeczeństwo. Strach przed potępieniem może zmusić nas do ich tłumienia, co jest tylko krokiem do choroby lub wybuchów wściekłości. Ale jak kontrolować swój gniew i panować nad nim we właściwy sposób?

Czym jest złość?

Gniew i wściekłość to emocje, które dzieli się ze względu na stopień intensywności, z jaką je przeżywamy. Agresję można najczęściej opisać jako instynkt, wrodzoną energię, której przejawy są w dużej mierze formowane przez otaczające nas środowisko.

Jak radzić sobie z gniewem?

Aby nauczyć się kontrolować naszą złość, warto najpierw dowiedzieć się, co ją wywołuje. Naucz się pytać o to samego siebie. Jeśli Twój wewnętrzny głos stawia opór i nie chce odpowiedzieć, skorzystaj z pomocy specjalisty, coacha lub psychoterapeuty.  Przyczyny Twojego gniewu będą ostatecznie Twoim pomocnikiem w jego ukierunkowaniu, a kolejno ukojeniu.

Jak właściwie wyładować złość?

Jeśli znasz swoje „ogniwa zapalne”, być może udaje Ci się zmniejszyć uczucie wewnętrznego napięcia, które towarzyszy złości. Ale jak ją uzewnętrznić bez konieczności duszenia jej w sobie, a jednocześnie nie wyrządzając krzywdy sobie, lub komuś innemu? Złość, jak każda inna emocja, jest sprawą krótkotrwałą. Dlatego świadomość, że nie będzie ona trwała wiecznie i wkrótce ustąpi, może Ci pomóc.

vztek

Czego unikać, gdy czujemy nadchodzącą złość?

Tłumienie gniewu zwiększa ryzyko, tego że prędzej czy później stracisz nad sobą kontrolę i objawi się to w postaci wybuchu. A jeśli uda Ci się dusić złość wystarczająco długo, może ona spowodować uszczerbek na twoim zdrowiu. Zaleca się, aby pozwolić złości działać, ale w takiej formie, która przyniesie ulgę, nie szkodząc nikomu innemu – w tym Tobie. Trenerzy emocjonalni lub psychoterapeuci pomogą Ci stworzyć własne rytuały, które pozwolą zarządzać Twoją złością.

Na czym polegają napady złości? I co robić z gniewem u dzieci?

Wybuchy złości są prawdopodobnie wynikiem nagromadzonej frustracji lub stresu. Skłonność do napadów może mieć podłoże genetyczne, jak również wpływu środowiska, w którym żyjemy lub w którym mieszkaliśmy jako dzieci. Jeśli już wpadłeś w błędne koło niekontrolowanej wściekłości, zwolnij i cofnij się w czasie do momentu, w którym zaczęło Cię to przerastać. Porozmawiaj z kimś, kto pomoże ci znaleźć drogę, czy to z kimś bliskim, czy z psychoterapeutą online.
Na poziom złości u dzieci ma wpływ zarówno genetyka, jak i środowisko (rodzina). Jeśli napady złości są częste, zalecana jest terapia rodzinna, która działa kompleksowo, najlepiej z udziałem wszystkich członków rodziny.

Jak psychoterapia może mi pomóc w radzeniu sobie z agresją?

Jeśli czujesz, że Twoja agresja przysparza Ci problemów i zbyt często to złość i gniew przejmują kontrolę nad Tobą, psychoterapia jest dla Ciebie doskonałym sposobem na zmianę. Przede wszystkim pomoże ci ona zrozumieć, czemu służy Twój gniew i jaka jest jego rola w Twoim życiu. Pokaże Ci związek między powodami, dla których ten styl zachowania przeważa nad innymi (zrozumienie). I naprowadzi Cię na inne sposoby radzenia sobie z sytuacjami stresowymi. Mogą to być również ćwiczenia wzmacniające samoświadomość, umiejętności komunikacyjne czy trening asertywności.

Prawdziwa historia jednego z Klientów:

„Kiedy po raz pierwszy zdałem sobie sprawę, że muszę zacząć coś robić ze swoim gniewem? W nocy, kiedy moja dziewczyna spakowała walizki i odeszła. Szczerze mówiąc, nie byłem zaskoczony. Nigdy nie byłem spokojny, ale w ciągu tych ostatnich kilku dni nie potrzebowałem nawet dobrego pretekstu do wybuchu.. Terapeutka jest moim zupełnym przeciwieństwem, miła i wyrozumiała. Dzięki niej udało mi się rozszyfrować prawdziwe powody mojego gniewu. Mój problem polega na tym, że kiedy tylko coś mnie zdenerwuje lub po prostu otacza mnie za dużo bodźców, wyładowuję to na bliskich. Nie robię tego celowo, tak po prostu jest. Ale teraz wszystko się zmienia. Dlatego chciałabym wesprzeć innych, którzy przeżywają coś podobnego ze złością – trzeba tylko nauczyć się nad nią odpowiednio pracować. Jeśli mi się to udało, Tobie też się uda.”

Zastanawiasz się nad terapią?

Zdecydowanie warto spróbować
Aby terapia była skuteczna, pomożemy Ci znaleźć najlepszego terapeutę, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb
Dzięki krótkiemu testowi pomożemy Ci w 5 minut znaleźć kogoś kto cię wysłucha
Starannie dobieramy naszych terapeutów
Starannie dobieramy naszych terapeutów
Zanim terapeuci dołączą do naszej społeczności, przechodzą wymagający proces selekcji. Weryfikujemy ich wykształcenie i odbyte szkolenia oraz praktykę w pracy z pacjentami.
Pomożemy Ci znaleźć najlepszego terapeutę
Pomożemy Ci znaleźć najlepszego terapeutę
Za pomocą krótkiego testu wskażemy Ci trzech psychoterapeutów, najlepiej dopasowanych do Twoich potrzeb.
Uzupełnimy terapię materiałami edukacyjnymi w formie video
Uzupełnimy terapię materiałami edukacyjnymi w formie video
Dla subskrybentów oferujemy 60 lekcji w formie video online na tematy o szeroko pojętym zdrowiu psychicznym
Rozpocznij test
Hedepy
Zapisz się do newslettera Hedepy
Porady, rabaty, aktualności
By subscribing you agree to our personal data processing principles
Śledź nas na @hedepypl
#NieBądźcieSami
Przejdź do Instagrama
https://www.instagram.com/p/CughfDYo0t1/https://www.instagram.com/p/CtdqYCMIW70/
https://www.instagram.com/p/CsBB6CLIXq-/https://www.instagram.com/p/CU2BL9_oazt/
https://www.instagram.com/hedepypl
https://www.instagram.com/p/CvogYhxq46s/https://www.instagram.com/p/Ct_QYYMs0WY/
Footer

VisaMastercardGoogle PayApple PayPayPalKlarna