Jak psychoterapia może pomóc w leczeniu depresji?

Niezależnie od tego, czy Twoja depresja wymaga tylko częściowej zmiany stylu życia, przemyślenia utrwalonego sposobu myślenia, czy też wyprawy w głąb własnej osobowości, należy wspomnieć, że jest to jedna z najlepiej uleczalnych chorób psychicznych.

Jakie są objawy depresji?

Depresja jest chorobą należącą do grupy zwanej zaburzeniami nastroju. Najczęściej objawia się pogorszeniem nastroju, zmęczeniem, utratą zainteresowania rzeczami, które kiedyś sprawiały nam przyjemność, trwającą od 2 tygodni lub dłużej. Depresji towarzyszą również zaburzenia snu, zmiany masy ciała i zmiany apetytu, pojawiają się myśli o winie własnej i rozpaczy.

Jaka jest różnica między depresją a złym nastrojem?

Zły nastrój jest naturalną częścią psychiki zdrowego człowieka. Jeśli jednak czujesz, że trwa on wyjątkowo długo i zadomawia się w Twoim życiu kosztem jego jakości, to mogą to być pierwsze oznaki depresji. Na tym etapie rozmowa z terapeutą może przynieść oczekiwaną ulgę i pomóc łatwiej odnaleźć się w trudnej sytuacji.

Skąd mam wiedzieć, że cierpię na depresję?

Rzetelną diagnostykę przeprowadza zawsze specjalista, najczęściej psycholog kliniczny, psychiatra, ale także lekarz pierwszego kontaktu. Na podstawie testów psychologicznych i wywiadu ustala on następnie rozpoznanie i omawia z pacjentem odpowiednie leczenie. Dotyczy to zwłaszcza cięższych postaci depresji. W przypadku łagodnych trudności, terapeuta może również pomóc w rozmowie doradczej.

hedepy-michaela-3-w

Jak leczyć depresję? Czy mogę sobie pomóc?

Depresję najczęściej leczy się za pomocą leków (zwykle antydepresantów), psychoterapii lub kombinacji obu tych metod. Jeśli odczuwasz pierwsze oznaki depresji i szukasz sposobów, aby sobie ulżyć przynajmniej do czasu, gdy będziesz miał możliwość odwiedzenia specjalisty, polecamy spróbować:

 

1. Dostosować tryb dnia i tryb nocy

Ustal regularny cykl, do którego przyzwyczajenie się może zająć jakiś czas, ale który w ostatecznym rozrachunku pozytywnie wpływa na poziom hormonów współodpowiedzialnych za stany depresyjne.

 

2. Zwierzyć się bliskiej osobie.

Intymna rozmowa może pozwolić Ci pozbyć się przygnębiającego uczucia samotności, druga osoba z pewnością oprócz wsparcia da Ci również przestrzeń do poukładania myśli, które w ciszy własnego umysłu wydają się nie do zniesienia. Podobną usługę będzie świadczył terapeuta online, który może być dostępny dla Ciebie w naprawdę krótkim czasie, dodatkowo połączysz się z ekspertem, który specjalizuje się bezpośrednio w tych konkretnych problemach psychicznych.

 

3. Spróbuj przyjemnego rodzaju ruchu, relaksu lub masażu

Tak jak umysł wpływa na ciało, tak ciało wpływa na umysł. Przyjemnie stymulując swoje zmysły, rozładujesz również napięcie psychiczne, które towarzyszy depresji. W Internecie znajdziesz wiele programów relaksacyjnych z przewodnikiem lub treningów autogennych, możesz też zafundować sobie aromaterapię lub łatwą aktywność fizyczną.

Co to jest depresja poporodowa?

Depresji mogą doświadczać także kobiety w okresie połogu, nawet te, które wcześniej nie cierpiały na znaczne wahania nastroju i nie zmagały się z zaburzeniami psychicznymi. Jedną z możliwych przyczyn okazuje się być zmieniony poziom hormonów, w tym przypadku z grupy estrogenów. Estrogeny gwałtownie spadają po porodzie, a ich poziom w dalszym okresie karmienia piersią ulega wahaniom. Interakcja ta zwiększa więc ryzyko wystąpienia stanów depresyjnych na poziomie procesów biochemicznych.

Innym czynnikiem, który zwiększa prawdopodobieństwo depresji poporodowej są zaburzenia rytmu okołodobowego i snu. Po narodzinach dziecka kobiety nagle tracą regularny sen i zmienia się cała ich codzienna rutyna, która zostaje podporządkowana potrzebom dziecka. Do tego dochodzi izolacja społeczna, która dla wielu kobiet może być stresująca. Na poziomie psychologicznym depresja często wspiera wyuczone sposoby myślenia, tzw. schematy poznawcze, jednym z nich może być np. przekonanie, iż proszenie o pomoc jest przejawem słabości. Niepozorne zdanie wybrzmiewające w podświadomości może doprowadzić kobietę na skraj wyczerpania psychicznego i fizycznego.

Prawdziwa historia osoby z walczącej z depresją i jak pomogła w tym psychoterapia

„Każdej wiosny czuję się tak samo, wyczerpana i jakby pozbawiona życia. Zwykle pomaga dużo snu, spokoju i samotności. Ale w tym roku jakoś to nie wystarczyło. Tygodnie uciekały, a ja czułam się raczej gorzej niż lepiej. Stopniowo zaczęłam mieć problemy z wyjściem z mieszkania czy zmuszeniem się do pracy, na zakupy chodziłam tylko w najpilniejszych przypadkach, ale najgorsze było udawanie przed własną rodziną, że wszystko jest w porządku. Kiedyś dotarło do mnie, że nie mogę tak dalej żyć. Dziękuję za możliwość psychoterapii online, bo na pewno byłoby mi o wiele trudniej pokonać siebie i wyjść z domu. Na terapii udało mi się ujawnić jedną zasadniczą rzecz – że wypełniłam swoje życie mnóstwem obowiązków, które jednak nie przynoszą mi już radości ani sensu. W tym czasie przemyślałam wiele spraw i choć wciąż jest jeszcze trochę pracy do wykonania, to w końcu po długim czasie znów czuję energię i radość życia.”

V4_hedepy-natalie-2-w_montaz

Rozpocznij terapię poprzez wideorozmowy

Skorzystaj z vouchera na pierwszą sesję za darmo:🎁 5277BD34
mgr Marzena Biernacka (1500+ godzin praktyki)
DEPRESJA LĘKI SAMOOCENA ZWIĄZKI
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„W pracy z klientem dobieram metody i procedury, które uwzględniają rodzaj i specyfikę trudności klienta i są najbardziej dla niego skuteczne.“
119 ZŁ / sesja
mgr Renata Dobrowolska (1500+ godzin praktyki)
DEPRESJA LĘKI TRAUMA ZABURZENIA ODŻYWIANIA
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„Chcę wysłuchać Twojej historii i pomóc znaleźć Ci rozwiązanie. Zyskać umiejętności radzenia sobie, tak byś w pełni był(a) sobą.“
119 ZŁ / sesja
Mgr.M.Ps.S.I Justyna Janiak (1000+ godzin praktyki)
DEPRESJA ZWIĄZKI INTYMNOŚĆ I SEKSULANOŚĆ COACHING I PRZYWÓDZTWO
W trakcie szkolenia terapeutycznego
„Gdy słucham, co mówisz, słyszę kim jesteś.“
119 ZŁ / sesja