Jak psychoterapia mo偶e pom贸c mi pom贸c przy uczuciu wypalenia?

Zesp贸艂 wypalenia, podobnie jak inne choroby, nie przychodzi bez zaproszenia. Przyci膮gaj膮 go ludzie, kt贸rzy s膮 zdecydowani po艣wi臋ci膰 ca艂膮 swoj膮 energi臋 dla dobra innych, ideali艣ci, kt贸rzy maj膮 wysokie wymagania i r贸wnie wysokie oczekiwania. Nawet ci, kt贸rzy po prostu chc膮 wykonywa膰 dobr膮 robot臋, ale jeszcze nie nauczyli si臋 prosi膰 o pomoc.

Wcze艣niej syndrom wypalenia dotyczy艂 g艂贸wnie dojrza艂ych mened偶er贸w z du偶ych firm. Jednak wraz ze wzrostem wymaga艅 dotycz膮cych naszych wynik贸w wyst臋puje r贸wnie偶 u m艂odych ludzi, na przyk艂ad student贸w. Wed艂ug statystyk Kliniki Psychiatrycznej I Wydzia艂u Lekarskiego Uniwersytetu Karola, oko艂o 20% polskiej populacji wykazuje bardziej nasilone objawy zespo艂u wypalenia.

Wypalenie jest r贸wnoznaczne z utrat膮 r贸wnowagi, kt贸ra znikn臋艂a z naszego 偶ycia w imi臋 tego, co jeszcze musimy zrobi膰. Je艣li dotyczy to r贸wnie偶 Ciebie, od艂贸偶 na chwil臋 na bok swoje obowi膮zki i postaw siebie za priorytet.

Czym jest syndrom wypalenia?

Syndrom wypalenia, jest stanem, kt贸ry w pocz膮tkowym etapie podobny jest do przewlek艂ego stresu. Jednym z jego objaw贸w jest zwykle nieprzyjemne uczucie zm臋czenia, kt贸re stopniowo przechodzi w stan fizyczny.

Wypalenie przebiega zwykle w kilku etapach. Od poczucia, 偶e musimy da膰 z siebie wszystko, aby praca zosta艂a wykonana na czas i dobrze, przez stany l臋kowe, kiedy zdajemy sobie spraw臋, 偶e nasze oczekiwania nie s膮 realistyczne, a wykonana praca mo偶e nie by膰 nawet odpowiednio doceniona, a偶 po stany dra偶liwo艣ci, uczucie rozczarowania i tego, 偶e nasza praca traci dla nas sens.

Objawy wypalenia

Pierwsze objawy zespo艂u wypalenia mog膮 objawia膰 si臋 lekkim zm臋czeniem, sporadycznymi problemami z za艣ni臋ciem oraz sporadyczn膮 niech臋ci膮 chodzenia do pracy. Kolejnej fazie wypalenia towarzysz膮 wyczerpanie, wahania nastroju, spadek wydajno艣ci i koncentracji, depresja i l臋k, a tak偶e problemy w zwi膮zkach i obni偶ona samoocena.

 

Jak pozna膰, czy wypalenie dotyczy i mnie?

Pierwsze objawy mog膮 by膰 subtelne, ale stopniowo si臋 nasilaj膮. Mog膮 by膰 zar贸wno psychiczne, jak i fizyczne. Psychologiczne objawy wypalenia obejmuj膮:

  • Lekkie podra偶nienie podczas przeci膮偶enia prac膮
  • Z艂y humor
  • Wyczerpanie psychiczne
  • Utrata zapa艂u do pracy, ale tak偶e w 偶yciu osobistym
  • Oboj臋tno艣膰 lub negatywne nastawienie do pracy
  • Uczucie niedoceniania
  • Depresja
  • Stany l臋kowe

Fizyczne objawy wypalenia mog膮 obejmowa膰:

  • Zaburzenia snu
  • Zm臋czenie
  • Niech臋膰 do jedzenia
  • Problemy trawienne
  • Zaburzenia pami臋ci i koncentracji
  • Spadek wydajno艣ci
syndrom vyho艡en铆

Jakie s膮 etapy wypalenia?

Wypalenie zazwyczaj sk艂ada si臋 z czterech etap贸w:

Etap 1:

Niewielkie niezadowolenie 鈥 nie jeste艣my jeszcze w pe艂ni 艣wiadomi, 偶e co艣 jest nie tak, ale troch臋 irytuje nas przeci膮偶enie prac膮.

Etap 2:

Nie艣wiadome ignorowanie problemu 鈥 my艣li i emocje staj膮 si臋 coraz bardziej nieprzyjemne, niezadowolenie mo偶e te偶 objawia膰 si臋 przenoszeniem z艂ego nastroju na innych. Pod艣wiadomie opieramy si臋 objawom.

Etap 3:

艢wiadome Odr臋twienie – zaczynaj膮 pojawia膰 si臋 objawy wypalenia, takie jak wyczerpanie, stres i niepok贸j. 艢wiadomie staramy si臋 znieczuli膰 te nieprzyjemne stany, ale to nie rozwi膮zuje problemu.

Etap 4:

Trauma 鈥 zesp贸艂 wypalenia przechodzi w stan przewlek艂y, mog膮 pojawi膰 si臋 napady paniki, mo偶e doj艣膰 do ca艂kowitego wyczerpania fizycznego i psychicznego.

Idealnym rozwi膮zaniem jest poradzenie sobie z zespo艂em wypalenia w pierwszej fazie, aby zapobiec dalszemu rozwojowi problemu. Im szybciej, tym lepiej!

 

Kto jest najbardziej nara偶ony na wypalenie?

Syndrom wypalenia jest najcz臋艣ciej zwi膮zany z

  • prac膮 w zawodach takich jak lekarze i pracownicy s艂u偶by zdrowia,
  • zawodami pod siln膮 presj膮 stresor贸w i obowi膮zk贸w (mened偶erowie),
  • prac膮 z lud藕mi.

Niespe艂nione oczekiwania zwi膮zane z wykonywan膮 czynno艣ci膮 prowadz膮 do utraty motywacji, a na d艂u偶sz膮 met臋 przyczyniaj膮 si臋 do rozwoju syndromu wypalenia.

 

Co zrobi膰, je艣li do艣wiadczamy syndromu wypalenia?

Jak wyj艣膰 z syndromu wypalenia? Je艣li masz ju偶 do czynienia ze skutkami wypalenia, popro艣 o pomoc. Mo偶liwo艣ci zwi膮zane z poradnictwem psychologicznym i psychoterapi膮 s膮 teraz dost臋pne dla wszystkich. Pomog膮 ci one wydosta膰 si臋 z b艂臋dnego ko艂a oczekiwa艅 i zm臋czenia, kt贸re od nich pochodzi.

Leczenie zespo艂u wypalenia

Najlepiej rozpocz膮膰 walk臋 z wypaleniem ju偶 po zauwa偶eniu pierwszych objaw贸w. To prawda, 偶e na pocz膮tku mo偶emy nie postrzega膰 ich jako mo偶liwe 藕r贸d艂o wi臋kszych problem贸w, ale im szybciej zareagujemy, tym szybciej mo偶emy si臋 ich pozby膰. Je艣li syndrom wypalenia dochodzi do etapu, w kt贸rym zauwa偶alnie wp艂ywa na nasze 偶ycie, warto odda膰 si臋 w r臋ce eksperta.

Jak psychoterapia mo偶e mi pom贸c w wypaleniu?

Nasz sk艂onno艣膰 do dawania przestrzeni innym cz臋sto przyczynia si臋 do syndromu wypalenia. Dlatego te偶 zawody zajmuj膮ce si臋 pomoc膮 innym s膮 w tym sensie tak wra偶liwe. Daj膮c z siebie wszystko i maj膮c nadziej臋, 偶e kto艣 to doceni mo偶emy ulec wra偶eniu, 偶e wszystko zale偶y tylko od nas.

Psychoterapia to przestrze艅 dla Ciebie. Podczas rozmowy z terapeut膮 mo偶emy nazwa膰 nasze pod艣wiadome wzorce my艣lowe i ocenia膰, czy nale偶y je zachowa膰, czy te偶 najwy偶sza pora je zmieni膰.

 

Profilaktyka 鈥 jak unikn膮膰 wypalenia?

Skuteczne zapobieganie syndromowi wypalenia polega na skupieniu si臋 na swoim zwi膮zku z prac膮 lub nauk膮, ale tak偶e z 偶yciem w og贸le i naszymi relacjami. Dobrze jest by膰 艣wiadomym swoich oczekiwa艅 i nada膰 im realistyczn膮 form臋. Zmniejszy to r贸wnie偶 ryzyko, 偶e zainwestujemy zbyt du偶o energii w prac臋 i b臋dziemy pracowa膰 ponad nasze mo偶liwo艣ci.

Pomo偶e r贸wnie偶 realizowa膰 w艂asne zainteresowania i rozwija膰 偶ycie towarzyskie. Nasze 偶ycie nabiera w ten spos贸b innego wymiaru i unikamy zm臋czenia, kt贸re cz臋sto pojawia si臋, gdy przez d艂u偶szy czas skupiamy si臋 tylko na jednej rzeczy.

Nawet w tej fazie profilaktyki konsultacja z psychoterapeut膮 lub coachem jest dobrym wyborem. Skonsultuj si臋 z ekspertami, by inwestowa膰 w sw贸j rozw贸j i czerpa膰 jak najwi臋cej z 偶ycia.

聽Prawdziwa historia klientki i tego, jak pomog艂a jej terapia:

„Przesta艂am lubi膰 swoj膮 prac臋, by艂am rozdra偶niona i wyczerpana, nie chcia艂am wi臋cej tam chodzi膰. Moja rodzina wzi臋艂a to na siebie i zorganizowa艂a dla mnie terapi臋. Okaza艂o si臋, 偶e do艣wiadczam syndromu wypalenia. Dzi臋ki terapeucie u艣wiadomi艂am sobie, co jest najbardziej wyczerpuj膮ce w mojej obecnej pracy i znalaz艂am w sobie do艣膰 odwagi, by poprosi膰 prze艂o偶onego o zmian臋. Zmieni艂am prac臋 na pogotowiu na oddzia艂 opieki przed艂u偶onej, gdzie jest wi臋cej spokoju, a ja nadal czuj臋 si臋 przydatna. Uczucie wyczerpania i rozdra偶nienia znikn臋艂o. Mam nowy apetyt na prac臋 i hobby w wolnym czasie. Gdybym wiedzia艂a, jak niewiele wystarczy, by poprawi膰 swoje 偶ycie, ju偶 dawno bym to zrobi艂a.”

Syndrom wypalenia jest wynikiem przewlek艂ego stresu, kt贸ry objawia si臋 uczuciem wyczerpania. Eskaluje do stanu ca艂kowitego wyczerpania fizycznego i psychicznego.

Rozpocznij terapi臋 poprzez wideorozmowy

Terapeuci, kt贸rzy specjalizuj膮 si臋 w terapii online:
mgr Milena Czepiel (1500+ godzin praktyki)
L臉KI COACHING I PRZYW脫DZTWO UZALE呕NIENIA ZABURZENIA OD呕YWIANIA
W trakcie szkolenia terapeutycznego
鈥濲este艣my tym, co o sobie my艣limy. Wszystko, czym jeste艣my, wynika z naszych my艣li. Naszymi my艣lami tworzymy 艣wiat – Budda Siakjamuni鈥
159 Z艁 / sesja
mgr Renata Dobrowolska (1500+ godzin praktyki)
DEPRESJA L臉KI STRACH Z艁O艢膯
W trakcie szkolenia terapeutycznego
鈥濩hc臋 wys艂ucha膰 Twojej historii i pom贸c znale藕膰 Ci rozwi膮zanie. Zyska膰 umiej臋tno艣ci radzenia sobie, tak by艣 w pe艂ni by艂(a) sob膮.鈥
159 Z艁 / sesja
dr Szymon Jaros艂awski (1500+ godzin praktyki)
L臉KI ZWI膭ZKI ZMIANY 呕YCIOWE SAMOTNO艢膯
W trakcie szkolenia terapeutycznego
鈥濻tawiam na wsp贸艂prac臋, ca艂kowit膮 szczero艣膰 i podej艣cie zorientowane na tera藕niejszo艣膰 oraz przysz艂o艣膰, w kt贸rym to Ty decydujesz jak d艂ugo i nad czym pragniesz pracowa膰.鈥
189 Z艁 / sesja